مايكروسافت " ويندوزفون7 " را به بازار موبایل عرضه مى كند


دبى- محمد جمال ( العربیه. نت )

مايكروسافت اعلام کرده است که در 21 اكتبر، تلفن همراه جديدى به نام" ويندوزفون7" برای جهانيان و در مرحله نخست به مردم اروپا عرضه خواهد کرد.

اين اقدام مايكروسافت مى تواند شكاف موجود بين اين غول نرم افزارى جهان را با ديگر شركتهاى سازنده تلفن هاى همراه هوشمند برطرف كند.

طبق گزارش وبگاه "گيگا اوم" سهم ويندوزفون محصول مايكروسافت طى سه ماهه دوم سال 2010 از بازار جهانى موبايل هاى مدرن تنها 5% بوده است حال آن كه سهم موبايل هايى كه با سيستم " سيمبيان " كارمى كنند در همين فاصله زمانى 41.2% و سهم بلك برى 18.2%، " اندرويد " 17.2% و " آيفون " 14.2% بوده است.

با اين حساب به نظر مى رسد كه مايكروسافت با انگيزه اى قوى مى خواهد "ويندوزفون7" را عرضه كند تا سهم مناسب خود را از بازار بگيرد .

آيا مايكروسافت پيش خواهد برد؟

"العربيه نت" در اين زمینه با رائد السعيد كارشناس سعودى امور تكنولوژى، تماس گرفت و نظر او را جويا شد.

وى گفت: " پيش بينى ميزان موفقيت "ويندوزفون7" دشوار است. حداقل بايد دو سه ماهى بگذرد تا بتوان موقعيت را تا حدودى سنجيد. توليدات مايكروسافت به دليل تنوع نتوانسته اند سهمی مشخص و نسبتاً ثابت همچون توليدات اپل پيدا كنند."

وى افزود: " به دليل اين كه مايكروسافت در تلفن هاى هوشمند همراه خود زبان عربى را به كار نبرده بود، بسيارى از كاربران عرب و زبان هاى مشابه، مجبورشدند برنامه هايى از بازار تهيه كنند و به موبايل هاى خود اضافه كنند. حال آن كه برنامه هايى اين چنينى زياد مطمئن نيستند.

رائد السعيد گفت: " بعيد نيست كه مايكروسافت در كار جديد خود موفق شود همان طور كه در برنامه بازي هاى كامپيوترى به رغم وجود شركتهاى بزرگى مانند سونى و سگا، دستگاههاى ايكس باكس را به بازار عرضه كرد و موفق هم شد."

وى ضمن اميدوارى به موفقيت مايكروسافت گفت: " درصورت موفقيت اين شركت، اپل و گوگل نيز به ارتقاى آيفون و اندرويد خواهند پرداخت و اين به نفع كاربران است."

بازار مخاطره آميز رقابت

طى 3 سال گذشته، رقابت سنگينى را در بازار موبايل هاى پيشرفته شاهد بوديم. در ابتدا اپل در سال 2007، آيفون را عرضه كرد. همين شركت در سال 2008 با ارتقاى كار خود موجب شد كه گوگل رقابت در اين زمينه را حياتى و مهم بخواند و اندرويد را در سال 2010 عرضه كند. سپس مايكروسافت در تلاش هاى اخير خود سعى كرد با عرضه "ويندوزفون7" وارد رقابت شود.

سال 2010 را بايد به راستى سال موبايل هاى هوشمند ناميد. در اين سال رقابت در اين زمينه بين غول هاى فوق صنعتى فعال در عرصه هاى الكترونيكى بالا گرفت. در همين سال شركت " اچ پى " اقدام به خريد شركت " پالم " ويژه ساخت لپ تاپ هاى كوچك و تلفنهاى همراه نمود و براى اين خريد يك ميليارد و دويست ميليون دلار پرداخت كرد. بر اين اساس " اچ پى " محصول جديدى را براى رقابت به بازارعرضه كند."

مايكروسافت درهمين زمينه اعلام كرد كه بخش بزرگى از درآمد خود را براى پيشبرد طرح "ويندوزفون7" اختصاص مى دهد و آن را رسماً در اواخر اكتبر 2010 (ماه جارى) عرضه مى كند و اين محصول جديد را جانشين توليدات قبلى خود در زمينه موبايل هاى هوشمند مى سازد.

يادآور مى شود مايكروسافت محصولى را در آغاز سال 2010 به بازار عرضه كرد كه پس از فروش فقط 500 دستگاه از آن در اروپا مجبور به جمع آورى اش شد و توليد آن را متوقف كرد. كار اين محصول كه كين نام داشت اساساً برمبناى استفاده از شبكه هاى اجتماعى اينترنتى بود.

بعضى گزارشها حاكى است كه مايكروسافت بيش از نيم ميليارد دلار براى توليد "ويندوزفون7" هزينه كرده است.

در رابطه با "ويندوزفون7" مجله اسپانيايى اكونوميستا نوشت كه در روز 21 اكتبر 2010 اين توليد در اسپانيا عرضه خواهد شد. از سوى ديگر وبگاه نيووين اعلام كرد كه عرضه "ويندوزفون7" به طور همزمان در بريتانيا، فرانسه، آلمان و ايتاليا صورت خواهد گرفت.

ليكن پيش از آن مايكروسافت قرار است در روز 11 اكتبر در نيويورك براى معرفى محصول خود كنفرانس خبری برگزاركند.

مايكروسافت كه از طريق سرويس ايكس باكس لايف با حدود 23 ميليون كاربرمرتبط است، معتقد است كه ارتباطات وسيعش مى تواند بازار خوبى را براى "ويندوزفون7" تأمين كند.

اين شركت در مارس گذشته در كنفرانس ميكس 2010 وعده داده است كه "ويندوزفون7" داراى ويژگى هاى بسيار ممتازى خواهد بود.

تعليقات